4.5 VERLIES VAN RADIOCONTACT
Wanneer je een oproep plaatst en je krijgt geen antwoord, dan kan er sprake zijn van een radiostoring. Het kan zijn dat je radio opeens niet meer werkt. Een storing bij het grondstation is ook mogelijk. Wanneer je in ongecontroleerd luchtruim bent en je je niet aangemeld hebt bij een Flight Information Service vormt dit meestal geen probleem.
Er zijn verschillende varianten van verlies van radiocontact. Zo kan het voorkomen dat je wel kunt zenden maar niet kunt ontvangen of andersom. Dit kan ook bij de ontvanger op de grond het geval zijn.
Bij de grote luchtvaart komt een echte Communication Failure (verlies van radiocontact) bijna niet voor. Verlies van radiocontact tussen zweefvliegers en hun grondstations komt, door de afstand en de lage hoogte van de zweefvliegtuigen, geregeld voor.
Als je denkt dat je het radiocontact verloren hebt bij een vlucht in ongecontroleerd luchtruim, houd je dan altijd eerst bezig met het vliegen en het navigeren (AVIATE, NAVIGATE, COMMUNICATE). Ga daarna als volgt te werk:
- Controleer of je radio aan staat
- Controleer of je de juiste frequentie geselecteerd hebt.
- Druk op de squelch-knop om je volume te controleren.
- Controleer bij een headset of de aansluitingen van zowel je microfoon en ontvanger goed in de connector van het vliegtuig zitten.
- Probeer een radiocheck te doen richting het station waar je mee in gesprek bent, voorbeeld: “Tienen Radio, OO-YDU, Radio Check on 125.380”.
- Wissel eens van frequentie om te kijken of dat verschil maakt.
- Probeer andere vliegtuigen op te roepen om je boodschap door te geven.
- Controleer of je zendknop niet ingedrukt blijft zitten. Bij een “sticking mike” of jamming blijft de zendknop door een mechanische of elektronische oorzaak ingedrukt en de radio blijft zenden. Dit is heel vervelend want de frequentie wordt effectief geblokkeerd voor iedereen. Als je jamming vermoedt, moet je de radio afzetten.
Besef dat je misschien wel kunt zenden, maar niet kunt ontvangen. Doe dus wel normaal je positiemeldingen zoals je dat anders ook zou doen. Het is mogelijk om vooraf aan je boodschap de volgende zin te zeggen: “Transmitting Blind” Dit betekent: blind uitzenden; je geeft hiermee aan dat je een probleem hebt met je ontvanger en je gaat door met waar je mee bezig bent. Hierna zend je je boodschap twee keer uit. Bijvoorbeeld:
TIENEN RADIO, OO-YDU ON 125,380
|
|
TIENEN RADIO, OO-YDU ON 125,380
|
Kijk voor de landing op een ongecontroleerd vliegveld goed naar het seinenvierkant op de grond en naar eventuele lichtsignalen. Onderaan de ICAO-kaart vind je de Aeronautical information, de airspace classifacation voor Nederland en de signalen die zich in het seinenvierkant van een vliegveld kunnen bevinden. Hieronder zie je een paar van die symbolen:
|
luchthaven
internationaal vliegveld
vliegveld met verharde baan vliegveld met een grasbaan militair vliegveld militair en burgervliegveld
helikopter vliegveld
zweefvliegterrein
zeilvliegterrein
ultra-light vliegveld
vliegveld buiten gebruik |
landen verboden
let goed op bij het landen, de baan is in slechte conditie alleen op de baan landen
alleen op de baan landen
dit gedeelte niet gebruiken
in de lengterichting van de T landen
baanrichting oost
rechterhandcircuit
luchtverkeersdienst |
Lichtsein |
Luchtvaartuig in de lucht |
Luchtvaartuig op de grond |
Vast groen |
Klaring om te landen |
Opstijgen toegestaan. |
Groen knipperlicht |
Keer terug om te landen; klaring om te landen wordt later gegeven |
Klaring om te taxiën |
Vast rood |
Wijk uit voor andere luchtvaartuigen en blijf cirkelen. |
Stop |
Rood knipperlicht |
Luchtvaartterrein onveilig, niet landen. |
Taxi vrij van de in gebruik zijnde landingsbaan. |
Wit knipperlicht |
Land op dit luchtvaartterrein en ga naar het platform; klaring om te landen of te taxiën wordt later gegeven. |
Keer terug naar de plaats op het terrein waar u begonnen bent. |
Rode lichtkogels of vuurpijlen |
Ondanks enige voorgaande instructie, voorlopig niet landen |
|
De betekenis van het seinenvierkant en de lichtsignalen vind je op je vliegkaart. Kijk nog eens extra goed uit als je invoegt in het circuit.
Vlieg je in gecontroleerd luchtruim, of onder begeleiding van een FIS en lukt het niet om het radiocontact te herstellen, dan heb je een Communication Failure. Zet je transponder dan op squawk 7600. Hiermee informeer je de luchtverkeersleiding dat je er niet in slaagt radiocontact te maken. Doe dit niet als je met een ongecontroleerde vlucht bezig bent! Bekijk vooraf de AIP voor de procedure van een Communication Failure per vliegveld.
Luistertip: http://contentzone.eurocontrol.int/phraseology/Default.aspx