4.2.1 VFR COMMUNICATIE OP ONGECONTROLEERDE VLIEGVELDEN
Ongecontroleerd verkeer
In de luchtvaart maakt men onderscheid tussen gecontroleerd en ongecontroleerd verkeer. Zweefvliegers en motorzweefvliegers vallen meestal onder ongecontroleerd verkeer. De meeste kleine luchthavens in België zijn ook ongecontroleerd (bijvoorbeeld Brasschaat, Genk en Hasselt). Het verschil tussen gecontroleerd en ongecontroleerd verkeer wordt uitgelegd in de AIP (Intergrated Aeronautical Information Package. Deze wordt door elk Europees land uitgegeven. De Belgische eAIP vind je op: https://ops.skeyes.be/
Je moet onthouden dat je tijdens een ongecontroleerde vlucht zelf verantwoordelijk bent voor de onderlinge afstand (separatie) met andere vliegtuigen en dat je nooit een klaring zult krijgen.
Gecontroleerde stations herken je aan de naam. Woorden als control, tower en ground slaan op gecontroleerd verkeer. Bijvoorbeeld “Kleine Brogel tower.” Ongecontroleerde stations heten meestal radio of information. Bijvoorbeeld “Schaffen radio.” Tijdens openingstijden zit daar achter de radio iemand die wel informatie mag geven over ander verkeer, de landingsrichting, de lokale procedures en het weer, maar hij/zij mag geen klaring geven om te starten of te landen. Die beslissingen neem je zelf.
Wanneer je een vlucht naar een voor jouw onbekend vliegveld maakt, bestudeer je de AIP voordat je gaat vliegen. In de AIP vind je in Part 3 AERODROMES de gecontroleerde en ongecontroleerde vliegvelden van België Je vindt er onder andere kaarten met de noodzakelijke informatie over de aanvliegprocedures (het circuit) en het radiogebruik op elk vliegveld.
Klik je op vliegveld EBKH Keiheuvel dan vind je daar bijvoorbeeld:
DE VFR FLIGHT PROCEDURES AND REGULATIONS
en onderaan de volgende kaarten:
VISUAL APPROACH CHART/VFR PROCEDURES van Keiheuvel
Keiheuvel AERODROME CHART
Zodra je op de grond of in het vliegtuig de radio gaat gebruiken ben je een zogenaamd “station”. De naam van je station is je vliegtuigregistratie, dusnietje wedstrijdregistratie! Belgisch geregistreerde vliegtuigen hebben een registratie beginnend met OO (“Oscar Oscar”). Bij zweefvliegtuigen en motorzwevers volgen daarna 3 letters.
Op de zweefvliegkanalen: 122.385, 126.810, 135.235 mag Nederlands gesproken worden, maar de taal van de internationale radiotelefonie is Engels. Tegen officiële stations zoals Brussels Information, Kleine Brogel Tower en Belga Info gebruik je de Engelse taal.
Wanneer op Keiheuvel wilt landen dan roep je Balen radio op kanaal 120.310 Je moet je aan de volgende basisvolgorde van een bericht houden.
- Naam station dat je oproept (en eventueel een groet)
- Naam eigen station
- Vliegtuigtype (Kies “glider” of “Touring Motor Glider”
- Positie waar je je bevindt
- Hoogte
- Je boodschap
Na het zenden van je bericht krijg je een antwoord van dat station en dit antwoord dien je terug te lezen (een “read back”). Dat wil zeggen dat je bevestigt wat het station tegen je zegt en dat je de boodschap hebt begrepen of niet hebt begrepen.
Het is heel belangrijk dat je aangeeft wanneer je een bericht niet hebt begrepen. In dat geval zeg je “SAY AGAIN” (herhaal bericht).
Het gesprek kan er dan alsvolgt uitzien:
BALEN RADIO, OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM |
|
OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM, BALEN RADIO, GO AHEAD |
Zonder pauze geef je daarna je type vliegtuig, positie, hoogte en de reden van je oproep.
Glider, VFR, 2 miles west of Balen,at 1500 (one thousand, five hundred) feet, request landing information
De rest van je bericht ziet er dan als volgt uit:
|
type, positie hoogte |
GLIDER VFR, TWO MILES WEST OF BALEN, AT ONE THOUSAND FIVE HUNDRED FEET, |
|
boodschap |
REQUEST AERODROME INFORMATION OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM |
In het geval van ons voorbeeld zal Balen Radio bijvoorbeeld als volgt antwoorden met:
boodschap |
OO-YDU, BALEN RADIO, WE HAVE RUNWAY 25 IN USE WIND 190 DEGREES 12 KNOTS QNH 1013 |
Je leest een bericht als volgt terug;
Read back |
RUNWAY 25 WIND 190 DEGREES 12 KNOTS QNH 1013 OO-YDU |