***
Er wordt momenteel nog hard gewerkt om dit hoofdstuk aan te passen aan de Belgische situatie.
***

4.2.2 VFR-communicatie op gecontroleerde vliegvelden

Gecontroleerde stations herken je aan de naam. Woorden als control, tower en ground slaan op gecontroleerd verkeer. Bijvoorbeeld “Eelde tower.” 

Wanneer het nodig is om zonder  RT bevoegdheid een officieel station of een ander vliegtuig aan te spreken, dan kun je je aan de volgende basisvolgorde van een bericht houden.  

  1. Naam station dat je oproept (en eventueel een groet)
  2. Naam eigen station
  3. Vliegtuigtype (Kies “glider” of “Touring Motor Glider”
  4. Positie waar je je bevindt
  5. Hoogte
  6. Je boodschap  

In het volgende voorbeeld zien we een zweefvliegtuig met de registratie PH-771, die zich ongeveer 4 kilometer oost van Assen op 750 meter hoogte bevindt en vanwege slecht weer niet om het gecontroleerde luchtruim heen kan vliegen. Hij wil graag door het zuidelijke deel van de CTR wil vliegen. Onthoud dat je dit niet mag doen zonder RT-bevoegdheid. 

Begin het gesprek met de naam van het station dat je aanspreekt en dan je eigen registratie. 

EELDE TOWER, PAPA HOTEL SEVEN SEVEN ONE (GOEDEMORGEN)

PAPA HOTEL SEVEN SEVEN ONE, EELDE TOWER, GO AHEAD

 

Zonder pauze geef je daarna je type vliegtuig, positie, hoogte en de reden van je oproep.

Glider (of Touring Motor Glider), VFR, 2 miles east of Assen,at 2500 (two thousand, five hundred) feet, request crossing your CTR from East to West, south of the aerodrome in the direction of Drachten, between 2500 feet and 1500 feet due to weather” 

De rest van je bericht ziet er dan als volgt uit: 

 

type,

positie

hoogte 

GLIDER

VFR, TWO MILES EAST OF ASSEN,

AT TWO THOUSAND FIVE HUNDRED FEET,

 

boodschap

REQUEST TO CROSS YOUR CTR FROM EAST TO WEST,


VIA SOUTH OF THE AERODROME IN THE DIRECTION OF DRACHTEN,


BETWEEN TWO THOUSAND FIVE HUNDRED FEET AND ONE THOUSAND FIVE HUNDRED FEET,


DUE TO WEATHER

PAPA HOTEL SEVEN SEVEN ONE 

In het geval van ons voorbeeld zal Eelde toren antwoorden met:

  1. een toestemming (klaring),
  2. een weigering (“negative” of “unable”)
  3. of, als het druk is, dan zetten ze je in de wacht met de volgende boodschap “Standby”.
  Weigering

PH-771, EELDE TOWER,


NEGATIVE, UNABLE TO CLEAR YOU, DUE TO
TRAFFIC ON FINAL RUNWAY 05,


STAY OUTSIDE THE EELDE CTR PH-771

  Toestemming

PH-771, GOEDEMORGEN, EELDE TOWER,

YOU ARE CLEARED TO CROSS THE EELDE CTR BETWEEN 2500FT AND 1500FT,

QNH 1016,

REMAIN SOUTH OF THE AERODROME AND SQUAWK 1234 PH-771

Je leest een bericht als volgt terug;read back:

  Toestemming

CLEARED TO CROSS THE CTR FROM EAST TO WEST,

BETWEEN 2500 AND 1500 feet

QNH 1016

SQUAWKING 1234

WILCO, SOUTH OF THE AERDROME

PH-771

 

In ons voorbeeld zeg je met “wilco” dat je zuid van de luchthaven zult blijven. Je kunt daar nog aan toevoegen 'south of the aerodrome' om aan te geven dat je het begrepen hebt. Een transpondercode zoals “squawk 1234” of radiofrequenties moet je helemaal teruglezen en mag je niet met “wilco” bevestigen.