4.2.2 VFR-communicatie op gecontroleerde vliegvelden

Gecontroleerde stations herken je aan de naam. Woorden als control, tower en ground slaan op gecontroleerd verkeer. Bijvoorbeeld “Kleine Brogel Tower.” 

Wanneer het nodig is om zonder  RT bevoegdheid een officieel station of een ander vliegtuig aan te spreken, dan kun je je aan de volgende basisvolgorde van een bericht houden.  

  1. Naam station dat je oproept (en eventueel een groet)
  2. Naam eigen station
  3. Vliegtuigtype (Kies “glider” of “Touring Motor Glider”
  4. Positie waar je je bevindt
  5. Hoogte
  6. Je boodschap  

In het volgende voorbeeld zien we een zweefvliegtuig met de registratie PH-771, die zich ongeveer 4 kilometer oost van Assen op 750 meter hoogte bevindt en vanwege slecht weer niet om het gecontroleerde luchtruim heen kan vliegen. Hij wil graag door het zuidelijke deel van de CTR wil vliegen. Onthoud dat je dit niet mag doen zonder RT-bevoegdheid. 

Begin het gesprek met de naam van het station dat je aanspreekt en dan je eigen registratie. 

KLEINE BROGEL TOWER, OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM (GOEDEMORGEN)

OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM, KLEINE BROGEL TOWER, GO AHEAD

 

Zonder pauze geef je daarna je type vliegtuig, positie, hoogte en de reden van je oproep.

Glider (of Touring Motor Glider), VFR, 2 miles West of Mol,at 2500 (two thousand, five hundred) feet, request crossing your TMA from West to East, south of the aerodrome in the direction of Genk, between 3500 feet and 2500 feet due to weather” 

De rest van je bericht ziet er dan als volgt uit: 

 

type,

positie

hoogte 

GLIDER

VFR, TWO MILES WEST OF MOL,

AT TWO THOUSAND FIVE HUNDRED FEET,

 

boodschap

REQUEST TO CROSS YOUR TMA FROM WEST TO EAST,


VIA SOUTH OF THE AERODROME IN THE DIRECTION OF GENK,


BETWEEN THREE THOUSAND FIVE HUNDRED FEET AND TWO THOUSAND FIVE HUNDRED FEET,


DUE TO WEATHER

OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM 

In het geval van ons voorbeeld zal Kleine Brogel toren antwoorden met:

  1. een toestemming (klaring),
  2. een weigering (“negative” of “unable”)
  3. of, als het druk is, dan zetten ze je in de wacht met de volgende boodschap “Standby”.
  Weigering

OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM, KLEINE BROGEL TOWER,


NEGATIVE, UNABLE TO APPROVE, DUE TO
TRAFFIC ON FINAL RUNWAY 05L,


STAY OUTSIDE THE KLEINE BROGEL TMA

  Toestemming

OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM, KLEINE BROGEL TOWER,

YOU ARE CLEARED TO CROSS THE KLEINE BROGEL TMA BETWEEN 3500FT AND 2500FT,

QNH 1016,

REMAIN SOUTH OF THE AERODROME AND SQUAWK 2000

Je leest een bericht als volgt terug;read back:

  Toestemming

CLEARED TO CROSS THE TMA FROM WEST TO EAST

BETWEEN 3500 AND 2500 feet

QNH 1016

SQUAWKING 2000

WILCO, SOUTH OF THE AERDROME

OSCAR OSCAR YANKEE DELTA UNIFORM

 

In ons voorbeeld zeg je met “wilco” dat je zuid van de luchthaven zult blijven. Je kunt daar nog aan toevoegen 'south of the aerodrome' om aan te geven dat je het begrepen hebt. Een transpondercode zoals “squawk 2000” of radiofrequenties moet je helemaal teruglezen en mag je niet met “wilco” bevestigen.

De transpondercode 2000 wordt gegeven aan VFR-vluchten die in contact zijn met een luchtverkeersleidingsdienst (Tower, Approach, Brussels Information). In sommige gevallen kan het echter zijn dat je nog een individuele code (bvb. "squawk 5104") ontvangt.