8. ALGEMENE KENNIS VAN HET ZWEEFVLIEGTUIG

Voorwoord 

Sinds de aankondiging van de verplichte invoering van de Europese regelgeving voor de recreatieve luchtvaart zijn zeer veel mensen bezig (geweest) een werkbare versie te onderhandelen voor het zweefvliegen. Op dit moment wordt nog druk gesproken over de eisen die aan een erkende opleidingsinstelling worden gesteld.

Reeds geruime tijd ligt echter de theoretische syllabus voor het LAPL(S) en SPL vast in de Part-FCL. Dat is het deel dat gaat over ‘flight crew licensing’. Daar is ook de nieuwe vakindeling terug te vinden. De ‘oude’ vakken Constructies en Instrumenten zijn samengevoegd tot het nieuwe vak Algemene Kennis van het Zweefvliegtuig. De genoemde syllabus gaat niet verder dan het benoemen van de grove onderwerpen. Deze onderwerpen zijn in dit boek terug te vinden als de hoofdstuktitels. Vervolgens heeft de auteur aansluiting gezocht met de bestaande lesstof en deze aangepast aan de leerdoelen welke voor PPL zijn gepubliceerd.

Ten opzichte van de ‘oude’ lesstof zijn er een aantal onderwerpen bijgekomen maar ook een aantal onderwerpen weggelaten. De hoofdstukken ‘Gewicht en Balans’, ‘Handboeken en Documenten’ en ‘Luchtwaardigheid en Onderhoud’ zijn nieuw. Bij het hoofdstuk ‘Instrumenten’ zijn het kompas en de navigatiecomputer verplaatst naar het vak ‘Navigatie’. Het elektrisch systeem is nu deel van de examenstof voor dit vak.

8. AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE   – AIRFRAME AND SYSTEMS, EMERGENCY EQUIPMENT

8 Algemene kennis van het vliegtuig

CONSTRUCTIES, SYSTEMEN, INSTRUMENTEN EN LUCHTWAARDIGHEID

8.1.   AIRFRAME

8.1 Constructies

8.1.1 Algemeen

8.1.2 Constructie van de vleugel

8.1.3 Constructie van de romp

8.1.4 Constructie van de staart

8.1.5 Materialen en eigenschappen

8.1.6 Soorten verbindingsmethoden

8.2.   SYSTEM DESIGN, LOADS, STRESSES

 8.2 Systeemontwerp, belastingen en spanningen

8.2.1 Systeemontwerp

8.2.2 Spanningen

8.2.3  Belastingen op een zweefvliegtuig

8.2.4 Belastingen van start tot landing

8.3.   LANDING GEAR, WHEELS, TYRES, BRAKES

8.3 Onderstellen, wielen, banden en remmen

8.3.1 Onderstellen

8.3.2 Wielen en banden

8.3.3 Remmen

8.4.   MASS AND BALANCE

8.4 Gewicht en balans

8.4.1 Algemeen

8.4.2 Invloed zwaartepunt op stabiliteit, besturing en prestaties

8.4.3 Invloed gewichtsverdeling op zwaartepunt

8.4.4 Maximaal toegestaan vliegtuiggewicht

8.5.   FLIGHT CONTROLS

8.5 Stuurorganen en roeren

8.5.1 Algemeen

8.5.2 Primaire stuurorganen

8.5.3 Secondaire stuurorganen

8.6.   INSTRUMENTS

8.6 Instrumenten

8.6.1 Algemeen

8.6.2 Mechanische instrumenten

8.6.3 Elektrische instrumenten

8.7   Manuals and documents

8.7 Handboeken en documenten

8.7.1 Vlieghandboek

8.7.2 Overige documenten

8.8   Airworhtiness and maintenance

8.8 Luchtwaardigheid en onderhoud

8.8.1 Algemeen

8.8.2 Inspecties

8.8.3 Technische administratie

 

Het boek probeert vooral dicht bij het dagelijks gebruik van het zweefvliegtuig te blijven: wat moet de vlieger minimaal weten om veilig met zijn toestel om te kunnen gaan. Desondanks wordt soms ter ondersteuning gebruik gemaakt van formules.

Teksten onder het kopje ‘Opmerking’ betreffen een verduidelijking van de lesstof voor iedereen. Onder de nieuwe regelgeving is er geen aparte instructeursstof meer. Degene die toch iets meer wil weten (instructeur, technicus, etc.), kan dit terugvinden onder het kopje ‘Extra informatie’ met een blauw lettertype. Deze verdiepende stof is geen examenstof. Dat laatste geldt ook voor de bijlagen aan het eind van dit document.

Lezers zullen teksten en afbeeldingen wellicht anders interpreteren dan de auteur heeft bedoeld. Regelgeving is aan verandering onderhevig en inzichten kunnen wijzigen. De auteur beseft zich terdege dat een lesboek daarom nooit af is; er is altijd ruimte voor verbetering. Voorstellen hiertoe zijn zeker welkom. Dit alles maakt het boek tot een levend document. Zo ben ik bijvoorbeeld nog niet tevreden over het hoofdstuk ‘Gewicht en Balans’ ‘en de hoofdstukken over de regelingen rondom ‘Onderhoud’. Ik hoop met een volgende versie hier een duidelijker verhaal te kunnen neerzetten.

Tenslotte zeg ik dank aan velen die mij hebben geholpen dit document zover te krijgen dat het kan worden gebruikt voor het vergaren van algemene kennis van het zweefvliegtuig.

Assen, winter 2019
Marcel Heidinga
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.