9.7 GEBRUIK VAN ATS (AIR TRAFFIC SERVICE)
Flight Information Service is een Informatiedienst voor vliegtuigen in de vlucht. Zo heb je in Nederland Dutch Mil Info en Amsterdam Information die VFR vliegers advies geven over zaken zoals het luchtverkeer, het weer en de status van je vliegplan. Bij een vlucht waarbij luchtverkeersleiding wordt gegeven dient er een vliegplan ingediend te worden.
Een vliegplan is een door ICAO vastgesteld invulformulier waarop de vlieger aangeeft welke vlucht hij van plan is te gaan maken. Voor motorzweefvliegers is een vliegplan nodig voor het opstijgen van of het landen op een gecontroleerd luchtvaartterrein. Ook bij vluchten waarbij de motorzwever van het ene land naar het andere vliegt. Dit moet minstens 60 minuten voor vertrek worden ingediend. Een vliegplan wordt voor vertrek of tijdens de vlucht ingediend bij een luchtverkeersdienst. Het kan ook online worden ingediend via de website van skeyes. Zie ook 7.4 ICAO-vliegplan
Zweefvliegers vallen onder VFR-verkeer. Wanneer het verticale en horizontale zicht voldoende zijn en er ook voldoende afstand tot de wolken gehouden kan worden, gelden de Visual Meteorological Conditions (VMC) (zichtvliegomstandigheden) en kan gevlogen worden volgens de Visual Flight Rules (zichtvliegvoorschriften).
Een VFR-vlieger is zelf verantwoordelijk voor de separatie met ander vliegverkeer. Hier geldt het See-and-Avoid-principe (zien en ontwijken). In het luchtruim waar zweefvliegers mogen vliegen, komt IFR- en VFR-verkeer voor.
Het kan voor zweefvliegers wel handig zijn om Brussels Information op te roepen en dan bijvoorbeeld te vragen of een CTR, Restricted of Danger Area actief is of niet. Wanneer een CTR niet actief is dan wordt het luchtruim gedeclasseerd naar klasse G.
Een motorzwever die bijvoorbeeld van Keiheuvel naar Geraardsbergen kan zich melden bij Brussels Information. De verkeersleider van Brussels Information geeft altijd de QHN op voor je hoogtemeter. Hij of zij kan je een squawk-code opgeven, zodat ze je goed kunnen volgen. Op verzoek kan informatie gegeven worden over vliegverkeer dat je onderweg tegenkomt en ze kunnen tevens info over het weer geven.
Wanneer je in het bezit bent van een RT-bevoegdheid dan kun je tijdens de vlucht in België weerupdates opvragen bij Belga InformationenAmsterdam Information.
Je kan ook verkiezen om Brussels Information niet actief op te roepen, maar enkel de frequentie uit te luisteren (monitoring). Zo verkrijg je ook al heel wat informatie in verband met de QNH, status van het militaire luchtruim, etc... die aan andere vliegtuigen meegegeven wordt. In dit geval kan je op je transponder de Frequency Monitoring Code (FMC) 5101 instellen. De verkeersleider weet dan dat hij je kan bereiken mocht het nodig zijn. Vergeet niet om terug code 7000 in te stellen van zodra je niet langer uitluistert op Brussels Information.